יום שני, 11 בנובמבר 2013

קדושת העשר כמוטיב בין תרבותי



הטטרקטיס של הפיתגוראים בנוי מעשר נקודות שמסודרות בארבע שורות שיוצרות צורה של משולש שווה צלעות: כל שורה מכילה נקודה אחת יותר מקודמתה. מספר השורה ומספר נקודותיה הוא אותו המספר. בשורה הראשונה והשלישית- מספרים אי זוגיים, בשנייה וברביעית – זוגיים.


פרט מתוך ציור על קיר בית העם
ברחוב בצלאל בירושלים

הפירמידה המרובעת מורכבת מהריבועים של ארבעת המספרים הראשונים. כל דופן שלה היא בצורת טטרקטיס. [הערה היסטורית: ידוע שהפיתגוראים למדו את תורת המספרים מהמצרים אבל נדמה לי שלא יודעים על האפשרות הסבירה שהם קיבלו את הטטרקטיס מהפירמידה] 
בקמעות יהודיים מופיעות בטטרקטיס הפיתגוראי (במקום הנקודות) אותיות שמרכיבות את שם האל בן ארבע האותיות, כאשר בשורה הראשונה אות אחת, בשנייה שתיים, בשלישית שלש וברביעית ארבע.




בכיתוב הידוע נ- נח- נחמ- נחמן מחליפות האותיות שבשמו הפרטי של רבי נחמן מאומן את שם האל בלי לסדרן בצורת טטרקטיס, על מנת שכל המבין יבין את קדושתו של רבי נחמן. 





המקור לסיסמה זו של חסידי הרבי נחמן מברסלב:
 נ, נח, נחמ, נחמן - הוא תיקוני זהר נא ב:
שִׁיר פָּשׁוּט וְדָא י', שִׁיר כָּפוּל וְדָא י"ה, שִׁיר מְשׁוּלָשׁ וְדָא יה"ו, שִׁיר מְרוּבַּע וְדָא יהו"ה
הרב יצחק גינצבורג מכפר חב"ד כתב במאמר על החוזה מלובלין כי ארבעת המספרים הראשונים [אבגד] מרכיבים את עשר הספירות. סכום ארבעת המספרים שלאחריהם (ה,ו,ז, ח  - שיוצרים את המילה חוזה) הוא שם האל. סכום ארבעת המספרים שלאחריהם: ט, י, יא, יב – הוא מב, שהוא שם קדוש של בריאת העולם. סכום ארבעת המספרים שלאחריהם  יג, יד, טו, טז - הוא חנ.
להלן תרגום האותיות הנ"ל למספרים
1+2+3+4=10
5+6+7+8=26
9+10+11+12=42
13+14+15+16= 58
הרב גינצבורג העיר לגבי תופעה זו כי חיבור שתי הרביעיות הראשונות יוצר ריבוע של שש ואילו חיבור שתי הרביעיות האחרונות יוצר את הריבוע של עשר:
10+26=36=6.6

42+58=100=10.10  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה