יום שישי, 14 במרץ 2014

היום חוגגים את יום הפיי





הצילום באדיבות JTony מפליקר 


הסיפור הבא הוא מאת חיליק ואו פתוח:


לפני כחודש הגיע אלי לביקור ידידי הפרופסור  למתמטיקה ואומר לי לא פחות ולא יותר: 'חיליק, בא לי חזון. אני מוכרח לגלות את  פיי'
ואני אומר לו 'כבר גילו את פיי, לא?'
'לא' הוא עונה לי 'לא את הפיי האלוהי, לא את הפיי, הפיי האמיתי. כל המופעים הרגילים והארציים הם רק ה"צל" שלו'. והוא מוסיף ואומר: 'זה אובייקט שמתחמק מלהראות את עצמו במלוא החיות האלוהית שלו... כמו אישה שמגלה טפח ומכסה טפחיים...וכל מופע רגיל שלו בעצם מספר על האלוהי שבו'
'תמחיש לי' אני אומר.
'גדולתו ואין סופיותו מתבטאת בהופעתו כשבר אין סופי, שלכאורה אין בו סדר. במבט הרגיל זה שבר עשרוני אינסופי ללא כל סדר'. 
'אז למה זה רק "צל" שלו?' אני שואל.
'כי תמיד תמיד האדם יראה רק חלק  מהכוליות, ובו זמנית כל סידרה סופית של מספרים כנראה תופיע בו אחרי מיקום מסוים, שזו גם תכונה של ה"צל" שמספרת על הפיי האמיתי.
-'אני לא מבין'
 והפרופסור עונה לי בהתלהבות: 'קח למשל את 8 הספרות הראשונות של פיי עצמו:31415926,הן תופענה בחלק העשרוני החל מהספרה ה 50,366,472 
 30143197297159417005 31415926 09521470412250941070
כך נוכל למצוא לכל שרשרת מספרים מהיכן היא תתחיל להופיע בהצגה העשרונית של פיי'
'אני לא מבין' אני אומר. 'זה המון אז למה זה מראה על "צל"?'
-'כי בכל מקרה הראיות חלקיות. ה"צל" הוא לא פיי'
'חוץ מזה' הוא מוסיף 'תראה, כל דבר סופי נמצא בסדרה האין סופית הזו, גם התנ"ך, וזה רק ה"צל" אז תתאר לעצמך שפיי האמיתי מכיל כל דבר שידוע ושלא ידוע ושלא נצליח לדעת אותו'
'סיבכת אותי', אמרתי.
השתרר שקט ארוך. כל אחד מאיתנו הפליג אל הרהוריו בפיי, ואז חברי אומר לפתע:'הפיי הארצי הוא  יפהפה, הוא כה הרמוני, כה בהיר. תתאר לך איזה יופי יש לפיי שאני מחפש'.
-'מה פיי כל כך יפה והרמוני? תסתכל על הטור העשרוני המשעמם הזה...'
 ואז הוא פשוט כותב לי טור, מסתכל אליי בחיוך ממזרי ואומר: 'ליבניץ'. ומיד רושם עוד   ביטוי. 'תראה ידידי את היופי והסדר של ביטויים אלו,לא יפים? אתה יכול לכתוב אותם עד איזה מקום שתרצה  אך הם לא שלמים, הם רק נותנים את פיי בערך אז תתאר לך איזה יופי יש לפיי האלוהי'
 והוא מיד מוסיף 'ואל תשכח שבתוך ריבויי הפנים שלו כ"צל" יש את הפשטות שלו, שמופיעה אפילו בעובדה שכל ילד יודע עליו בדרכו. ואתה מבין, רק 
התחלנו'.

***
הערה של זאב:
פאי (π) הוא הדבר הקרוב ביותר ל perpetuum mobile שאני יכול לחשוב עליו. נדמה שלו ניתן היה לחבר  פרופלור לתוכנה שמייצרת את המספרים של π - הפרופלור היה מסתובב "לנצח", כל עוד המחשב היה מחובר לחשמל. 
***
מעניין אם מישהו יצליח לתרגם לעברית את מילות השיר המופלא של קייט בוש על פאי.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה