יום שישי, 14 במרץ 2014

האם תורת המספרים הייתה מוכרת לכותבי התנ"ך?


האם תורת המספרים הייתה מוכרת לכותבי התנ"ך?
האם תורת המספרים מקורה בתנ"ך?

תורת המספרים מוכרת לנו באמצעות הפיתגוראים, אבל ההיסטוריונים בני תקופתם  מספרים עליהם שלמדו אותה מן הבבלים ומן המצרים. את שמות האותיות, שבהן השתמשו הפיתגוראים כמספרים, שאלו מהאלפבית הפיניקי. קשה להגביל את תפוצתם של רעיונות לאזור מסוים, או לעם מסוים, וסביר להניח שגם את תורת המספרים הכירו גם בני עמים אחרים. כך לדוגמה, ייתכן בהחלט שהטטרקטיס הפיתגוראי מקורו בפירמידה המצרית, שאף היא בנויה מארבע נקודות. 
על פי תורת המספרים הפיתגוראית כל המספרים מקורם בתשעת המספרים הראשונים, שמגובשים כקבוצה במספר התשיעי. ה-9 מצדו מתחלק לשני חלקים שווים (X2), וביניהם המספר אחד. הרעיון הזה מופיע לכאורה בנבואה של הנביא ישעיהו שלפיה באחרית הימים כולם ידעו את האל "כמים לים מכסים" (ישעיהו יא, ט). המילה "מים" ערכה בגימטריה 90: מ"ם=40, יו"ד=10, ושוב מ"ם=40. בחישוב בלי האפסים מ"ם=4, יו"ד=1, ושוב מ"ם=4.
(2x+1)=(4+1+4)=9
על פי מדרש שיר השירים רבה (א, יט): "נמשלו דברי תורה במים". אם מניחים שתורה שווה מים (כל המספרים) ושתורה שווה הכל - אז המסקנה היא שהכל שווה מים. זה בדיוק מה שטען ראשון הפילוסופים היוונים, תאלס, במאה השביעית לפני הספירה. כולם חשבו שהוא התכוון למים הפיזיים, אבל אם הוא למד את תורת המספרים אצל העברים בני תקופתו יכול להיות שהתכוון בכלל למספרים.  

ועוד נציין שראשי התיבות של  "כמים לים" הם כל.  המילה "הכל" ערכה בגימטריה  55 (ה"א היא חמש, כ"ף היא 20, למ"ד היא 30). 55 הוא הסכום של המספרים מ1 עד 10. ואם הפירוש של מים הוא אכן "כל המספרים" הוא מאפשר לפרש את הפסוק שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ (קוהלת יא א) כמכתב בבקבוק ששלחו לנו העברים שקדמו לפיתגוראים בהתבוננות במספרים.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה